Nyheder Rejser

Min jomfru-charterferie til Kroatien

I sommeren 2014 besluttede min kæreste og jeg, samt hans to børn, at tage på en rigtig charterferie til Kroatien. Det blev besluttet som et kompromis, for drengene ville hen et sted med swimmingpool, jeg ville gerne opleve et nyt land og min kæreste vil slappe af.

Det blev besluttet i absolut sidste øjeblik, hvilket ikke just er den bedste måde at planlægge ferie på, når man skal holde den i industriferien sammen med alle andre børnefamilier. Nå, men vi besluttede os endeligt for destinationen, da meteorologernes vejrudsigter viste et kedeligt og regnfuldt dansk sommervejr. Vi fandt et godt sidste-minut tilbud på et all-inklusive hotel på en lille Ø, Brac, ud for Split. Vi valgte at tage turen derned i bil, da flybilletpriserne på tidspunktet ikke var til at komme i nærheden af. Bilturen tog 1,5 dag og her tilbagelagde vi 1200 km. Set i bagklogsskabens klare lys, skulle vi have bestilt et hotelværelse undervejs. I stedet holdt vi jævnlige pauser og kørte ind på rastepladser for at tage et hvil.

Da vi ankom til Split, skulle vi med færge fra Split til øen Brac. Turen i sig selv var dejlig, og man kunne både medbringe sin bil på færgen og gå ombord. Hvilket vi benyttede os af, da vi senere på ugen to en dagstur ind til Split. Hvis det ikke havde været fordi, man virkelig trængte til søvn og et bad efter den lange køretur, og derfor ikke helt kunne nyde den bagende sol og varme.

På Brac boede vi på øen, Bol – en af de større byer på øen. Da vi kom til hotellet, fandt vi ud af, at vores værelse var blevet udlejet, hvilket lige var prikken over ”i’et”. Dog fik vi i stedet en opgradering til et værelse på deres 5-stjernet hotel i stedet for, som lå lige ved siden af.  Vi havde derved både mulighed for at bruge poolen tilknyttet det nye hotel, og den, der var tilknyttet det oprindelige hotel. På det oprindelige hotel spiste vi mad og her var der desuden underholdning om afterne.

Øen var omkranset af grantræer, og det gav en tiltrængt skygge for varmen. Desuden var der en flisebelagt sti hele vejen fra stranden, forbi hotellet og ned i byen. Her kunne man nyde udsigten til vandet eller kikke ind hos de mange restauranter, cafeer, butikker og boder.

Vandet var turkis og klart, hvilket skyldes en bund af hvide sten. Dette var måske den eneste anke ved ferien, at det gør relativt ondt at gå med bare tæer på stranden, eller at ligge på håndklæder og sole. Maden var enorm lækker og gav et varieret udbud hver dag, og baren i poolområdet betød, at man hurtigt kunne få fat i en forfriskning. Som altid havde vi pakket alt for meget tøj til ferien, for det endte med, at man alligevel kun fik gået i et par kjoler. Det samme med ungerne, der nærmest levede i deres badebukser og deres håndklæde ponchos.

Jeg har altid haft et antiparti mod charterturismen, fordi jeg ikke mener, der er noget ved at rejse til et andet land for kun at møde turister og ikke opleve noget af landets oprindelige kultur. Min kæreste havde været afsted flere gange alene med børnene,og for ham havde det været en praktisk og god løsning, fordi han faktisk også havde mulighed for at holde lidt ferie og slappe af, da det giver en vis frihed, at man ikke 3 gange om dagen skal sørge for at finde spisested og få bestilt, aktivere og servicere ungerne, når de er tørstige, sultne etc.  Så i fremtiden er jeg ikke helt afvisende overfor at prøve en charterferie igen, selvom jeg jo nok vil insistere på, at vi holder os fra de allermest turistede destinationer.