Rejser

Gæsteindlæg: Min svømmetur med delfiner I New Zealand

Gæsteindlæg af Benjamin Jørgensen.

Ind I mellem, så oplever man noget som bare rammer en utrolig dybt. Så dybt at det endda ændrer din opfattelse af verden og ting omkring dig en lille smule. For nogle er det måske når et barn bliver født eller at finde den sande kærlighed. For mig, som enormt svømme enthusiast og fritids-blogger på rygcrawl.dk, var det da jeg svømmede med delfiner i New Zealand.

For omkring 5 år siden, havde jeg besluttet mig for at tage på en måned-lang ferie i New Zealand. Det er et sted jeg altid gerne har ville besøge – lige siden jeg så ringenes herre og blev smask forelsket i det flotte landskab. Min daværende kæreste og jeg besluttede os for at tage dertil og leje en primitiv minivan. I havde ikke det store planlagt, ud over at tage på opdagelsesrejse og slappe godt og grundigt af.

Vi endte midt på turen på en færge fra Wellington til Picton. Under færgeturen var vi, som så mange andre oppe på dækket for at nyde udsigten. Og sikke et syn det skulle blive. Da vi havde stået lidt, fik min kæreste pludselig øje på en helt flok delfiner i vandet, som legede i solens stråler.

Dem måtte vi bare svømme med

Færgen lagde efter noget tid til og vi kørte til vores destination på øen – vores udvalgte campingplads. Min kæreste skyndte sig kort efter ankomsten at bladre vores guide-bog igennem og fandt lynhurtigt ud af at New Zealand er kendt for ture, hvor det er muligt at svømme med vilde delfiner – det måtte vi bare prøve – at svømme med frie og vilde delfiner, som ikke havde haft hele deres liv i en pool.

Tilmed, var det til vores overraskelse, bare en lille køretur fra vores campingplads. I Kaikoura.

Indenfor et par dage, havde vi fået booket en tur. På båden blev vi tildelt våddragter alle sammen, lidt kaffe (som var meget tiltrængt efter en tidlig morgen – delfiner er åbenbart bedst om morgenen…). Vi var omkring 20 personer på båden, som var en hurtig lille én. Små grupper var åbenbart at foretrække, for ikke at skræmme delfin flokkene væk, når man ankom.

På vejen fik vi grundige anvisninger og guide til korrekt adfærd. Efter bare en halv time stødte vi allerede på vores første flok delfiner, jeg var 1 sekund fra at hoppe overbord i rent begejstring inden min kæreste nåede at gribe stroppen i min våddragt, så jeg nær var blevet kvalt.

Vi kom dog hurtigt i vandet – og hvilken oplevelse det var. Som skrevet i indlædningen blev det et mindre ’vendepunkt’ for mig. Det lyder måske vanvittigt, at en lille omgang svømning med delfiner i det fri i New Zealand skulle kunne sammenlignes med det at få et barn. Til det har jeg bare at sige, har du prøvet begge dele? Førstnævnte (og selvfølgelig også sidsnævnte) er bare en helt vanvittig oplevelse. Det er utrolig majestætiske dyr, som alligevel har en næsten venskabelig side til sig.

Hvis du ikke allerede har oplevet at svømme med delfiner i New Zealand, så kan det hvertfald anbefales på det kraftigste herfra!